Clientondersteuning
Cliënten die in zorg zijn bij KesslerPerspektief kunnen gebruik maken van een onafhankelijke cliëntenondersteuning. Een cliëntondersteuner staat naast je, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie) bij het zoeken naar oplossingen voor zorgvragen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.
Wat is Clientondersteuning?
Wat doet een cliëntondersteuner?
De ondersteuner helpt je bij het regelen van zorg, het maken van keuzes en het begrijpen van jouw rechten en mogelijkheden.
Een cliëntondersteuner kijkt met je mee hoe je jouw zorg kunt regelen. Op de manier die het beste bij jou past. En bij de mensen om je heen. De ondersteuning bestaat uit informatie, advies, algemene ondersteuning en zorgbemiddeling:
- Een cliëntondersteuner kent de regels en de wetten, waar je mee te maken krijgt om de zorg te regelen.
- De cliëntondersteuner helpt je bij het aanvragen van zorg en ondersteuning.
Cliëntondersteuning regelen?
KesslerPerspektief biedt zelf geen cliëntondersteuning, maar wij vinden het belangrijk dat u de juiste hulp krijgt. Wij wijzen je graag hierop.
Wlz
Heeft u een Wlz-indicatie? Dan kunt u voor cliëntondersteuning terecht bij:
Op de website van uw Zorgkantoor vindt u nadere informatie en telefoonnummers voor cliëntondersteuning. Daarnaast kunt u voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) terecht bij:
U kunt zelf kiezen van wie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en direct contact opnemen met de betreffende organisatie.
Wmo
Heeft u een Wmo-indicatie? Dan wordt uw cliëntondersteuner geregeld via de gemeente waarin u staat ingeschreven. Het overzicht van cliëntondersteuners per gemeente kunt u hier vinden: Overzicht cliëntondersteuners per gemeente
Gratis en onafhankelijk in uw belang
Cliëntondersteuning is er speciaal voor u. Er zijn voor u geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.
Cliëntvertrouwenspersoon
Cliëntvertrouwenspersoon Quasir
Naast de rol van cliëntondersteuning maakt KesslerPerspektief gebruik van onafhankelijke cliëntvertrouwenspersonen van Quasir. Alle cliënten behoudens cliënten Wet zorg en dwang (Wzd indicatie) kunnen hier gebruik van maken.
Een cliëntvertrouwenspersoon ondersteunt cliënten bij onvrede over de zorgverlening, maar ook bij andere algemene vragen. De cliëntvertrouwenspersoon is onafhankelijk en staat naast de cliënt. De cliëntvertrouwenspersoon luistert naar de cliënt en bespreekt daarna of er vervolgstappen nodig zijn en welke mogelijkheden de cliënt daarvoor heeft die nodig zijn om voor zijn belang op te komen. Het doel van de inzet van de cliëntvertrouwenspersoon is herstel van de relatie met de zorgverlener en het vinden van een oplossing die voor alle betrokkenen naar tevredenheid is.
De vertrouwenspersoon is onafhankelijk van de organisatie. Dat maakt dat de vertrouwenspersoon echt naast de cliënt kan staan en kan meedenken over de oplossingsmogelijkheden.
De cliëntvertrouwenspersoon van Quasir is te bereiken via telefoon: 06-57537520, op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) van 9.00 tot 17.00 uur of via email:
vpquasir@quasir.nl
Cliëntvertrouwenspersoon bij cliënten met een Wzd (wet zorg en dwang) indicatie
Vanaf 1 januari 2020 geldt de nieuwe Wet zorg en dwang (Wzd). De wet regelt de voorwaarden waaronder gedwongen zorg mag worden toegepast evenals de rechten van mensen met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening.
Wat is onvrijwillige zorg?
In het zorgplan staan afspraken over de te leveren zorg en ondersteuning. Soms is het in het belang van de cliënt noodzakelijk dat er zorg geboden wordt waarmee de cliënt en/of zijn familie niet instemt. Dit noem je onvrijwillige zorg. Voorbeelden hiervan zijn bepaalde medicijnen innemen, de kamer laten controleren op gevaarlijke voorwerpen of niet naar buiten mogen zonder begeleiding. Onvrijwillige zorg mag alleen gegeven worden als er sprake is van (dreigend) ernstig nadeel voor de cliënt of zijn omgeving. En wanneer er geen minder ingrijpend alternatief kan worden gevonden.
Vertrouwenspersoon
De cliënt en zijn/ haar familie heeft recht op ondersteuning bij vragen of klachten over onvrijwillige zorg. De cliëntvertrouwenspersoon Wzd is er voor de cliënt en zijn/haar familie voor de volgende zaken.
- luisteren
- verhelderen van de klacht
- verwijzen
- informeren over rechten binnen de Wzd
- ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing
- ondersteunen bij schrijven van een klachtbrief
- ondersteunen bij een klachtgesprek
Je kunt de onafhankelijke clientvertrouwenspersoon bereiken via de Stemgever:
https://www.zorgstem.nl
info@zorgstem.nl
Stemgever werkt in het hele land. Als samenwerkingsorganisatie van vier zorgaanbieders (Quasir, LSR, Zorgstem en Zorgbelang) is het aanbod van cliëntenvertrouwenspersonen regionaal beschikbaar.
Via de website kun je via een landkaart een regio kiezen, waardoor locaties, telefoonnummer en e-mailadres zichtbaar worden.
