Veelgestelde vragen
Algemeen
KesslerPerspektief staat voor herstel en participatie van mensen die dakloos zijn, (nog) niet zelfstandig kunnen wonen vanwege hun psychiatrische en/of sociaal-maatschappelijke problemen of te maken hebben (gehad) met huiselijk geweld. We helpen hen om in balans te komen en hun leven weer vorm te geven. Zo nodig zorgen wij voor een (tijdelijke) veilige woonplek. We focussen op kansen, mogelijkheden en persoonlijke groei.
Ja, de meldcode helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Aan de hand van vijf stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet.
We werken in Rotterdam, Den Haag, Delft, Zoetermeer, Haaglanden, Westland en de omliggende gemeenten.
Dat mag niet zomaar. We zijn hier heel terughoudend in vanwege de kwetsbare situatie en privacy van cliënten. Indien wij en de cliënt hiermee instemmen, dient er vooraf altijd een toestemmingsformulier te zijn ondertekend door de cliënt. Stuur jouw verzoek per e-mail naar: communicatie@kesslerperspektief.nl
Voor cliënten
Een cliënt komt meestal bij ons terecht met een verwijzing (en een indicatie) via een (huis)arts, de gemeente (Daklozenloket), Veilig Thuis, de politie of het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ).
Een cliënt kan contact met ons opnemen via ons algemene telefoonnummer: 088 – 530 00 00. Onze zorgbemiddelaars maken dan zo snel mogelijk een afspraak met hem/haar.
In het geval van huiselijk geweld kan een cliënt contact opnemen via het bovenstaande telefoonnummer of via vragenhuiselijkgeweld@arosa.nl. Is er sprake van spoed? Bel Veilig Thuis op 0800 – 20 00. Bel bij direct gevaar altijd eerst 112.
Over de geboden hulp en ondersteuning worden, samen met de cliënt, afspraken gemaakt in het begeleidingsplan. Een cliënt heeft dus altijd inspraak op het soort begeleiding dat hij/zij krijgt. Een uitzondering hierop is hulp en ondersteuning die wordt opgelegd via de rechter.
Voor een aantal vormen van zorg en/of ondersteuning betalen cliënten een eigen bijdrage. De eigen bijdrage hangt af van de indicatie.
Dat ligt aan het type zorg dat nodig is. Heb je met spoed een opvangplek nodig? Dan kun je vaak binnen 24 uur bij ons terecht. Ben je op zoek naar een beschermde woonvorm? Dan is dit afhankelijk van de gemeente waar je woont. Heb je behoefte aan ambulante begeleiding? De wachtlijsten zijn vaak beperkt. Binnen enkele weken kunnen we al ondersteuning opstarten. Onze Wlz-locaties hebben een eigen wachtlijst van gemiddeld vijf personen. De snelheid waarmee er plekken vrijkomen, hangt samen met het herstel/de uitstroom van cliënten op de betreffende locatie.
Op sommige locaties hebben cliënten een individuele kamer. Zij delen voorzieningen zoals een keuken, toilet, bad- en woonkamer. Op andere locaties hebben cliënten een zelfstandige woonunit.
Op veel Wlz-locaties hebben cliënten een eigen woonunit.
Onze kamers en woonunits zijn altijd gestoffeerd. De wanden zijn geschilderd of behangen en er ligt een vloerbedekking. Wanneer je je eigen kamer wilt inrichten mag dat. Heb je geen meubels? Dan krijg je het volgende van ons in bruikleen: een bed, matras, lakenset, dekbed en een kussen. Een klein eettafeltje met twee stoelen en een elektrische kookplaat.
Elke kamer of woonunit heeft een wifi-aansluiting. Een cliënt moet zelf een internet-abonnement afsluiten.
Ja, dat mag. Bij een groepslocatie moet het bezoek echter voor vertrek van de avonddienst (23.00 uur) het pand verlaten.
Nee, huisdieren worden bij KesslerPerspektief niet toegelaten. Heb je een huisdier waarvoor geen (tijdelijke) opvang is? Bespreek dit dan tijdens de intake.
Roken mag op de eigen kamer. Drinken mag wanneer een cliënt hier goed mee om kan gaan en bij voorkeur niet met derden.
Bij KesslerPerspektief vinden we een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens heel belangrijk. In ons privacybeleid staat hoe we met persoonsgegevens omgaan. Ook staan hierin de rechten met betrekking tot bewaren, inzage, correctie en/of verwijdering van persoonsgegevens beschreven.
Ben je ontevreden over de manier waarop een medewerker van KesslerPerspektief je heeft behandeld? Bespreek je onvrede dan eerst met de betrokken medewerker(s). Kom je er samen niet uit? Dan kun je contact opnemen en je klacht bespreken met de onafhankelijk cliëntvertrouwenspersoon (CVP). De cliëntvertrouwenspersoon ondersteunt, begeleidt en adviseert je wanneer je niet tevreden bent. Is je klacht daarna nog niet opgelost? Dan kun je verdere stappen zetten, zoals benoemd in onze klachtenprocedure.
Wil je meer weten? Klik dan hier.
Voor vrijwilligers en vrienden
Ja dat kan, we werken met diverse vrijwilligers. Klik hier voor meer informatie.
Wil je met familie, vrienden, of collega's, eenmalig vrijwilligerswerk doen? Bijvoorbeeld divers opknap-, of tuinwerk. Neem dan contact op met de coördinator vrijwilligers via: vrijwilligers@kesslerperspektief.nl.
Nee, wij nemen geen voedsel of gekookte maaltijden aan. We houden ons aan de voorgeschreven hygiënecodes (HACCP) om de veiligheid en gezondheid van onze cliënten te waarborgen. Voedsel dat buiten onze verantwoordelijk is bereid, kunnen we niet controleren. Daarom geven we dit niet aan onze cliënten.
Ja, heel graag. Je kunt ook schoenen, sieraden en accessoires geven. Dit kan in de daarvoor bestemde kledingcontainers van Pakkie Deftig. Kledingstukken die niet worden afgenomen door onze klanten, schenken wij aan een goed doel: Sam's Kledingactie.
Ja, elke bijdrage is meer dan welkom. Je kunt geld doneren via de Vrienden van KesslerPerspektief. Het bestuur van deze stichting beheert de donaties. Vrienden van KesslerPerspektief is een ANBI-instelling. Daardoor zijn giften aan de stichting van de belasting aftrekbaar. Voor meer informatie klik hier.
Werken bij of stagelopen
Ja, we hebben gedurende het jaar meerdere stageplaatsen beschikbaar. Voor studenten van de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Medewerker Maatschappelijke Zorg, Verzorgende IG en Verpleegkundige kijken we graag samen naar een stage- of onderzoeksplek binnen de zorg. Mail voor meer informatie naar opleidingen@kesslerperspektief.nl.
Ja, als de mogelijkheden er zijn, werken we hier graag aan mee. We vinden het belangrijk dat je scriptie of onderzoek van meerwaarde is voor de doelstellingen van onze organisatie. Denk jij dat je scriptie daaraan bijdraagt? Stuur dan een e-mail met zoveel mogelijk relevante informatie over de scriptie of het onderzoek naar: communicatie@kesslerperspektief.nl.
Op dit moment niet. We bieden nog geen mogelijkheden voor BBL-plekken. Wel is het mogelijk om stage te lopen als je een BOL-opleiding volgt.